På samma sätt som en välkonstruerad byggnad vilar på en stadig bas, grundas ett bra personligt brev på en pålitlig ram. Ditt personliga brev bör bestå av endast en sida, högst 400 ord, med följande indelning:
Vår omfattande guide för personliga brev ger allmänna råd om hur du ska gå tillväga för att sammanställa ditt brev, men nedan hittar du specifika råd om hur du maximerar effektiviteten av varje specifikt avsnitt.
Hej Camilla Gran,
Efter att ha gått ut socionomprogrammet vid Göteborgs universitet har jag arbetat inom socialvården i 10 år.
Jag har haft olika tjänster, bland annat som socialsekreterare inom kommunen samt biståndshandläggare i äldre- och handikappomsorgen.
Gemensamt har varit att arbetet handlar om människor i olika skeden av livet, ofta människor i svåra situationer. Det innebär att motivera och jobba med förändringar i klienternas livssituation, som att motivera och stötta dem till egen försörjning. Mitt mål har varit att hjälpa dem att själva åstadkomma förändringar i sina liv.
Som socialsekreterare bedömer jag klienternas behov av stöd och hjälp inom flera olika områden som till exempel ekonomiskt bistånd, stöd och behandling för missbruk samt stöd till barn och familjer. Socialsekreterare utreder och beviljar stöd enligt framförallt socialtjänstlagen. Som socionom har man stor kunskap i hur både människan och samhället fungerar.
Jag försöker alltid se helheten i arbetet men samtidigt ha förmåga att visa empati för den enskilde. Som biståndshandläggare gjorde jag framför allt utredningar om vårdbehov för äldre och funktionshindrade. Eftersom jag och min familj nyligen har bestämt oss för att flytta hem till Gotland, där både jag och min är födda, passar den här tjänsten perfekt. Mitt engagemang för befolkningen på ön är genuint.
Hoppas på snabbt svar och kanske möjlighet att få komma och presentera mig närmare. Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar
Therese Bodin
Högst upp i ditt personliga brev finns rubriken. Den innehåller ditt namn, yrke, adress, telefonnummer och e-postadress. Det är viktigt av den enkla anledningen att arbetsgivaren behöver veta hur man enkelt kontaktar dig.
Men rubriken är också ett viktigt designelement i brevet. Här kan du använda dig av lite (diskret) färg, distinkt typografi eller kreativa layout-varianter.
Resten av ditt brev kommer att bestå av solid, svart brödtext, så rubriken är verkligen det bästa tillfället att skapa lite extra utstrålning.
Syftet med rubriken: Presentera din kontaktinformation utan att förringa huvudavsnittet i ditt brev. Lägg till lite designelement för att sticka ut från mängden.
Rätt hälsningsfras i brevet gör att du kan skapa en personlig koppling och anta en respektfull ton redan från början. Somliga tycker att ”Bästa” är lite gammaldags som hälsningsfras, men det finns inte så många bättre alternativ på svenska.
Om man skriver på engelska och inte känner till mottagarens namn eller jobbtitel, kan man börja med ”To whom it may concern”, men i Sverige känns det opersonligt. Även om vi i Sverige är informella av oss, gäller det att inte vara respektlös. ”Bästa” + för- och efternamn fungerar bra i formella situationer, ”Hej," passar i informella brev.
Syftet med hälsningsfrasen: Börja med ett lämpligt tonfall för den tjänst du söker. På så sätt ger du din framtida arbetsgivare intrycket av att du känner till rätt formalitetsnivå på din blivande arbetsplats.
Det första avsnittet i ditt personliga brev är din möjlighet att göra ett positivt första intryck, och du kommer inte att få en andra chans! Här måste du identifiera dina jobbmål och ge en övertygande förhandsvisning av dina kvalifikationer för jobbet.
Syftet med inledningen: Få uppmärksamhet från personalchefen genom att välja ut viktiga fakta eller en anekdot om dig som passar den tjänst du söker.
Efter att ha gått ut socionomprogrammet vid Göteborgs universitet har jag arbetat inom socialvården i 10 år.
De centrala två eller tre avsnitten i ditt personliga brev måste övertyga läsaren om att du är utomordentligt kvalificerad för jobbet du söker. Förhoppningsvis kommer dina år av yrkeserfarenhet inom området att visa att du är redo för detta uppdrag.
Om du vill, kan du avsluta brödtexten i ditt brev med att ta upp vad du vet om arbetsgivarens behov och utmaningar och hur din kompetens kan hjälpa till att lösa dem. Kom alltid ihåg att du inte skriver om hur arbetsgivaren kan hjälpa dig, utan om hur du kan hjälpa arbetsgivaren.
Syftet med brödtexten i ditt personliga brev: Ge rekryteraren en chans att förstå hur du arbetar med dina klienter och din sociala arbetsfilosofi.
Jag har haft olika tjänster, bland annat som socialsekreterare inom kommunen samt biståndshandläggare i äldre- och handikappomsorgen.
Gemensamt har varit att arbetet handlar om människor i olika skeden av livet, ofta människor i svåra situationer. Det innebär att motivera och jobba med förändringar i klienternas livssituation, som att motivera och stötta dem till egen försörjning. Mitt mål har varit att hjälpa dem att själva åstadkomma förändringar i sina liv.
Som socialsekreterare bedömer jag klienternas behov av stöd och hjälp inom flera olika områden som till exempel ekonomiskt bistånd, stöd och behandling för missbruk samt stöd till barn och familjer. Socialsekreterare utreder och beviljar stöd enligt framförallt socialtjänstlagen. Som socionom har man stor kunskap i hur både människan och samhället fungerar.
Jag försöker alltid se helheten i arbetet men samtidigt ha förmåga att visa empati för den enskilde. Som biståndshandläggare gjorde jag framför allt utredningar om vårdbehov för äldre och funktionshindrade. Eftersom jag och min familj nyligen har bestämt oss för att flytta hem till Gotland, där både jag och min är födda, passar den här tjänsten perfekt. Mitt engagemang för befolkningen på ön är genuint.
Avsluta ditt brev med en positiv ton, tacka din läsare för deras tid och uttryck din önskan om att få svar. Ta med en uppmaning - du kanske till och med vill fråga om du kan ringa om en vecka eller så för att se om en intervju kan ordnas.
Avsluta med ett "Vänliga hälsning" eller liknande, lägg till ett mellanslag och skriv ditt namn. Du kan också välja att infoga din skannade namnteckning, men i elektronisk korrespondens anses detta inte nödvändigt.
Syftet med detta avsnitt: Avsluta med att berätta för din framtida arbetsgivare varför hen ska anställa just dig och motivera din önskan om en intervju.
Hoppas på snabbt svar och kanske möjlighet att få komma och presentera mig närmare. Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar
Therese Bodin