Att arbeta som förskollärare är så varierande att det kan vara svårt att veta hur det personliga brevet ska delas in. Vilka uppgifter och praktikexempel kommer att vara viktigast för arbetsgivaren och hur ska man presentera allt med bara 300–400 ord? Indelningen av ditt brev avgör om berättelserna får flyt, men tänk på att inte avvika för mycket från det normala formatet:
Ett personligt brev ska innehålla:
Vår omfattande guide för personliga brev erbjuder en massa tips om indelning och annat som är viktigt och praktiskt. Ta en titt på det anpassningsbara exemplet:
Hej Helen,
Tjänsten som förskollärare på Ängaskolan i Väderstad känns helt rätt för mig. Jag kommer själv från en mindre ort och efter många år i storstaden längtar ju nu efter en mindre förskola där värdeord som trygghet, glädje och engagemang står i fokus. Min passion är lekfullt och lustfyllt lärande och jag uppskattar att Ängaskolan har nära till skog och natur.
Min tidigare tjänst i Malmö var på ett Ur och skur-dagis. Personligen älskar jag friluftsliv och jag tycker det är viktigt att stimulera barnen att vistas utomhus samt att bevara naturen omkring oss. Som legitimerad förskollärare har jag erfarenhet av att utveckla pedagogiskt innehåll. Arbetet följer givetvis läroplanen och verksamhetens styrdokument. Som förskollärare leder jag de målstyrda processerna och ansvarar i undervisningen för att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.
Med läroplanen som bas ser jag till att alla barn, i grupp men även individuellt, får de utmaningar som passar deras ålder, erfarenhet och kunskap. Barnen lär av varandra och i samspel med andra människor lär de sig ta ansvar. Jag står även för föräldrakontakten och den pedagogisk dokumentationen.
Jag har förmåga att anpassa mig efter förändrade förhållande, uppmuntrar och stödjer förändringsinitiativ. Dessutom är jag lyhörd i mötet med människor. Jag har förmåga att reflektera och analysera dokumentation för att leda verksamheten vidare.
Jag ser fram emot att träffas och få presentera mig närmare. Jag är övertygad om att ni erbjuder ett omväxlande och roligt arbete där ingen dag är den andra lik och där jag med min erfarenhet kan bidra på ett positivt sätt.
Med vänlig hälsning,
Lilian Martinsson
Rubriken i ett personligt brev åt en förskollärare bör innehålla allt väsentligt, utan att distrahera från kärnbudskapet i ansökan. Ta med ditt fullständiga namn, e-postadress och mobiltelefonnummer. Samma uppgifter ska finnas med i ditt cv - man vet aldrig när en rekryteringschef kan bestämma sig för att ta kontakt.
Börja gärna ditt brev med ”Hej” följt av mottagarens namn och ett utropstecken, till exempel ”Hej Eva!”. Eftersom e-post kan användas till massutskick och andra typer av opersonlig kommunikation är det bra att använda mottagarens namn för att markera att det är personligt. Dessutom ger det ett trevligt intryck; mottagaren känner sig sedd. Vill du vara lite formell, använd för- och efternamn.
Punkt kan verka alltför nedtonat, nästan oengagerat, och kommatecken kan ge intryck av att du har väldigt bråttom att komma till sak och knappt har tid att hälsa. Börja aldrig ett personligt brev med ”Till den det berör” eller något liknande. Det är kallt och opersonligt. Det borde inte vara så svårt att ta reda på namnet på rekryteraren. Använd det i ditt personliga brev och se till att stava det rätt! Om det inte står i annonsen, kan du ringa till (för)skolan och fråga.
Skriv en kort och slagkraftig inledning, där du förklarar vilket jobb du söker och varför just du passar för det. Har du arbetat med den här åldersgruppen förut? Har du följt samma kursplan/ideologi? Hur många års erfarenhet av förskolearbete har du? Dessa frågor kan verka grundläggande, men du måste bocka av några av boxarna innan du går in på djupet.
Nästa knep att få rekryteraren att känna sig personligt bemött, är att säga att du känner att du passar in på just hens skola. Genom att använda rekryterarens eller personalchefens namn i första stycket får brevet en personlig touch. Väldigt många personliga brev är allmänt skrivna, så se till att ditt sticker ut från mängden.
Se vårt exempel på personligt brev åt en förskollärare:
Tjänsten som förskollärare på Ängaskolan i Väderstad känns helt rätt för mig. Jag kommer själv från en mindre ort och efter många år i storstaden längtar ju nu efter en mindre förskola där värdeord som trygghet, glädje och engagemang står i fokus. Min passion är lekfullt och lustfyllt lärande och jag uppskattar att Ängaskolan har nära till skog och natur.
Det mittersta avsnittet i ditt personliga brev, den så kallade brödtexten, ska presentera dina bedrifter och resultat som förskollärare. Se till att få med det som arbetsgivaren söker efter, så att ditt brev blir som ett svar på arbetsgivarens annons. Vilka resultat uppnådde du med barnen (dela gärna med dig av en anekdot eller två) och vilka metoder använde du? Alla lärare är olika – under de första åren kan metodiken variera, medan personlighet kan vara central för effektiv pedagogik.
Sätt dig in i skolans ”kultur” och använd exempel från förskolor med liknande bakgrund. Det är lätt för en personalansvarig att tänka ”ja, ja, hen har inte jobbat med vår metodik tidigare”. Försäkra dem om att du vet vad du ger dig in på.
Glöm inte att kvantifiera dina resultat och ge exempel från praktiken. Det finns många olika typer av förskolor och de varierar när det gäller elevernas förmåga, så visa att du har gjort skillnad, oavsett vilken nivå det handlar om. Ta en titt på vårt exempel på brödtext:
Min tidigare tjänst i Malmö var på ett Ur och skur-dagis. Personligen älskar jag friluftsliv och jag tycker det är viktigt att stimulera barnen att vistas utomhus samt att bevara naturen omkring oss. Som legitimerad förskollärare har jag erfarenhet av att utveckla pedagogiskt innehåll. Arbetet följer givetvis läroplanen och verksamhetens styrdokument. Som förskollärare leder jag de målstyrda processerna och ansvarar i undervisningen för att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet.
Med läroplanen som bas ser jag till att alla barn, i grupp men även individuellt, får de utmaningar som passar deras ålder, erfarenhet och kunskap. Barnen lär av varandra och i samspel med andra människor lär de sig ta ansvar. Jag står även för föräldrakontakten och den pedagogisk dokumentationen. Jag har förmåga att anpassa mig efter förändrade förhållande, uppmuntrar och stödjer förändringsinitiativ. Dessutom är jag lyhörd i mötet med människor. Jag har förmåga att reflektera och analysera dokumentation för att leda verksamheten vidare.
Avsluta med en sammanfattning av hur du kan spela en viktig roll för dessa små människoliv. Du kanske kan erbjuda dig att komma på besök, hålla i ett undervisningspass eller lära dig mer om den specifika förskolan? Hur som helst bör det sista avsnittet avslutas med en så kallad ”call-to-action”, en uppmaning till rekryteraren att ta kontakt. Om du verkligen är intresserad av tjänsten, var inte rädd för att säga att du ser fram emot att berätta mer under en intervju.
Här är ett exempel på sammanfattning:
Jag ser fram emot att träffas och få presentera mig närmare. Jag är övertygad om att ni erbjuder ett omväxlande och roligt arbete där ingen dag är den andra lik och där jag med min erfarenhet kan bidra på ett positivt sätt.
Med vänlig hälsning,
Lilian Martinsson