De bästa säljargumenten är korta, kraftfulla och minnesvärda. Deras resonemang är svåra att förneka och uppväcker en känslomässig respons som kräver handling. Om ett målinriktat säljargument går hem kommer kunden att klicka på ”köp”.
När en försäljare söker ett nytt jobb är det personliga brevet betydligt mer lämpat för hans/hennes övertalningsförmåga än CV:t. Den strukturerade formen hos ett CV gör det enkelt för rekryterare att snabbt sålla bland hundratals ansökningar. När de mest intressanta ansökningarna sållats fram är det emellertid det personliga brevet som visar vem kandidaten egentligen är.
När en försäljare har 300–400 ord till sitt förfogande har han/hon en unik möjlighet att visa upp sin säljförmåga. För vilken produkt känner man bättre till än sig själv? Sälj in dig själv.
1. Använd din försäljningsförmåga och övertalningstaktik i det personliga brevet.
2. Upprepa kärnpunkterna så att arbetsgivaren kommer att minnas dem.
3. Visa att du förstår vad som krävs för att sälja deras produkter eller tjänster.
4. Skapa ett band med din framtida arbetsgivare och upprätta förtroende och tillit i ett tidigt skede.
5. Berätta hur du investerar i kontinuerlig fortsatt utbildning.
Med hjälp av CVkungen.se blir det personliga brevet det perfekta komplementet till ditt CV. Med denna dubbla strategi ökar dina chanser till framgång.