Virtuell Assistent cv-exempel & skrivhjälp

Ett beprövat jobbspecifikt cv för att skaffa nytt jobb 2024. Du kan redigera detta Virtuell Assistent cv-exempel för att komma igång snabbt och enkelt skapa ett perfekt cv på bara några minuter. Fyll i dina uppgifter, ladda ner ditt nya cv och skicka din ansökan idag!
Ändra detta cv

Redan innan covidpandemin stängde dörrarna till övergivna kontor världen över, hade ett växande antal virtuella assistenter visat sitt värde som kostnadseffektiva alternativ till “vanlig” personal. Vi visar dig hur ett välskrivet cv åt en virtuell assistent kan hjälpa dig att surfa på denna framgångsvåg av tidigare otänkbara distansjobb.

Den här skrivguiden kommer att hjälpa dig visa upp dina talanger på bästa möjliga sätt. Varje steg åskådliggörs med exempel och formuleringar som du själv kan anpassa. Vi kommer att prata om:

  • Vad virtuella assistenter gör.
  • Hur man skriver ett cv åt en virtuell assistent - den grundläggande indelningen och det bästa formatet.
  • Hur man bemästrar varje enskilt avsnitt i cv:t: rubrik, personlig sammanfattning, arbetslivserfarenhet, utbildning och färdigheter.
  • Professionell layout och designtips.

Vad gör en virtuell assistent?

Virtuella assistenter betraktas vanligtvis som administrativa medhjälpare som jobbar på distans. Även om det stämmer att de oftast anställs för att sköta administrativa sysslor – allt från att schemalägga möten och ordna resor till att hantera telefonsamtal och e-postmeddelanden - ska man inte underskatta omfattningen och mångfalden av de roller som virtuella assistenter spelar.

Deras tjänster värderas av både stora och små företag, inom en massa olika branscher, och det är sällan en standardiserad jobbbeskrivning är tillämpbar. Vanligtvis arbetar en virtuell assisten som frilans/egen företagare i någon av dessa roller: bokhållare, redovisningsassistent, datainmatare, kundtjänstmedarbetare, lönespecialist, sociala medier-manager, content manager, forskningsassistent eller datanalytiker.

Hur skriver man ett cv åt en virtuell assistent?

Eftersom virtuella assistenter självfallet är välorganiserade uppskattar de troligen den välordnade struktur som nästan alla cv:n har. Här är de viktigaste komponenterna:

  • Rubrik
  • Personlig sammanfattning
  • Avsnitt om arbetslivserfarenhet
  • Avsnitt om utbildning
  • Avsnitt om färdigheter
Experttips

Följ dessa riktlinjer för att skapa ett vinnande cv:

  • Håll texten kort och koncis - en A4-sida är perfekt.
  • Se till att innehållet är relevant genom att vara mycket selektiv och specifik om dina specifika talanger.
  • Fokusera på en jobbansökan i taget.

Varje nytt jobb kräver en egen, skräddarsydd version av ditt cv som är noggrant anpassad till platsannonsen. Se till att få med nyckelord från jobbeskrivningen i ditt cv för att undvika att avvisas av elektroniska ansökningsspårningssystem (ATS).

Välja rätt cv-format åt en virtuell assistent

Det omvänt kronologiska formatet rekommenderas i 90 % av fallen - idealiskt om din arbetslivserfarenhet har utvecklats successivt över tid.

Många virtuella assistenter kan dock utgöra ett undantag från denna regel om de söker frilans- eller projektjobb. Det funktionella cv-formatet låter dig accentuera dina färdigheter istället för dina arbetsplatser. Och ett hybridformat kombinerar ett avsnitt om arbetslivserfarenhet i kronologisk ordning med en lista färdigheter som är mer framträdande än genomsnittet.

Rubrik

Att ge ett gott första intryck är viktigare än någonsin i en virtuell jobbansökan! En distinkt rubrik kan få dig att se professionell, organiserad och tillgänglig ut, samtidigt som allt annat på sidan ser inbjudande ut att läsa. Och det är dit som rekryteraren eller personalchefen kommer att återvända när de ber dig komma på anställningsintervju.

Så utnyttja möjligheten att på ett iögonenfallande och elegant sätt visa upp ditt namn och yrke samt din kontaktinformation och en länk till din LinkedIn-profil. Förstärk intrycket med matchande designelement i rubriken på ditt personliga brev.

Exempel på personlig sammanfattning

Det är osannolikt att du är den enda kandidaten för jobbet som virtuell assistent, och målet med din personliga sammanfattning ska vara att fokusera uppmärksamheten på ditt unika mervärde. Den personliga sammanfattningen, även kallad profil, fångar dina mest relevanta och relaterbara kvalifikationer och fokuserar på de specifika behov som arbetsgivaren har.

Det här avsnittet ska vara en sorts drivfjäder för upptagna personalchefer. Du vill uppnå en reaktion i stil med: "Den här personen förstår verkligen vad jag behöver! Jag måste fortsätta läsa."

Här hittar du ett exempel på personlig sammanfattning åt en virtuell assistent som du själv kan skräddarsy:

Anpassningsbart exempel på personlig sammanfattning:

Erfaren och pålitlig virtuell assistent som erbjuder administrativt stöd på distans för privatpersoner och företag. Utför alla upptänkbara uppgifter som en chefsassistent vanligtvis skulle hantera, som att schemalägga möten, ringa telefonsamtal, ordna resor eller organisera e-postmeddelanden. Kan även hålla reda på ekonomin, hantera en budget, göra inköp och spåra utgifter.

Exempel på arbetslivserfarenhet

Som vi nämnt tidigare ger jobbannonsen de bästa ledtrådarna om vilken arbetslivserfarenhet som är mest relevant för den här arbetsgivaren, tillsammans med viktiga nyckelord. För övrigt är beskrivande och dynamiska handlingsverb nyckeln till att på ett kort och koncist sätt särskilja dig från övriga kandidater.

Betona effekten och värdet av ditt arbete och dina resultat som virtuell assistent, istället för att koncentrera dig på ansvarsområden. Dina tidigare jobbtitlar kommer att visa arbetsgivaren vad du hållit på med; i texten under respektive titel berättar du hur bra du var på det. Framhäv konkreta resultat och använd siffror om du kan för att kvantifiera dina bedrifter.

Nedan finns ett exempel på arbetslivserfarenhet från ett cv åt en virtuell assistent som du kan skräddarsy:

Anpassningsbart exempel på arbetslivserfarenhet:

Online assistent på Frilans, hemifrån, Eslöv 
September 2020 - November 2023 

  • Utför alla sorters administrativs arbete, exempelvis schemalägga möten, boka resor och organisera kalendrar.
  • Skriver och organiserar e-postmeddelanden och svarar i telefoner via en anslutningslinje.
  • Hanterar budgetar, gör inköp och spårar utgifter.
  • Utgör den första kontaktpunkten för kunder som söker hjälp. Löser problem och ger handledning.
  • Hjälper till att organisera uppgifter utanför arbetet, såsom att boka semester, organisera en kalender och köpa presenter till vänner och familj.
  • Skriver och hanterar inlägg på sociala medier.

 

Assistent på serviceenheten på Malmö universitet, Malmö 
Augusti 2013 - Augusti 2020  

  • Löpande administration.
  • Kontakt med internationell personal och internationella studenter som söker bostad och/eller information.
  • Kontakter med personal inom universitetet gällande bostadsuthyrning och aktiviteter.
  • Praktiskt arbete i våra bostäder och genomförande av aktiviteter för internationella studenter och personal.
  • Arbete i bokningssystem för uthyrning av bostäder.
  • Kontakter med fastighetsägare, fastighetsskötare och leverantörer av olika tjänster för felanmälningar, beställningar, leveranser etc..
  • Hantering av informationsmaterial och nycklar.

Exempel på utbildning

Även om det inte finns några krav på eftergymnasial utbildning för en virtuell assistent bör du inte bortse från viktiga fakta som hör hemma i utbildningsavsnittet i ditt cv. En utbildning inom business management är vanlig, eller kanske du har studerat inom ett branschspecifikt område som hälso- och sjukvård, marknadsföring eller finans. Yrkesutbildningar och onlinekurser för virtuella assistenter är också vanliga.

I vilket fall som helst bör du lista dina utbildningar/kurser i omvänd kronologisk ordning, från högsta till lägsta nivå. Uteslut din gymnasieutbildning om du har en akademisk examen. Glöm inte ta upp eventuella relevanta certifikat tillsammans med praktikplatser, intern utbildning, workshops och seminarier m.m.

Här hittar du avsnittet om utbildning från ett cv åt en virtuell assistent. Du kan skräddarsy det så att det passar din situation:

Exempel på utbildning i ett cv åt en virtuell assistent:

Kandidatexamen i Medieteknik, mediamanagement, 180 hp, Malmö universitet 
Augusti 2010 - Juni 2013

Exempel på färdigheter

Var så specifik och utförlig som möjligt när du analyserar dina färdigheter. Vilka exempel från din “verktygslåda” matchar bäst de krav och önskemål som arbetsgivaren har? En annan möjlighet är att använda nyckelord. Varje cv behöver en blandning av hårda och mjuka färdigheter, så se till att ditt innehåller båda.

Fundera på vilka typer av aktiviteter och uppgifter du kommer att tackla i tjänsten om du blir anställd, och vilka färdigheter som är speciellt viktiga. Datorfärdigheter, organisationsförmåga och kommunikationsfärdigheter rankas troligen högt på listan, tillsammans med analytiska färdigheter, problemlösning, kritiskt tänkande och konceptuella färdigheter.

Exempel på färdighetsavsnitt i ett cv åt en virtuell assistent:
  • Agil projektledning
  • Serviceinriktad
  • Stresstålig
  • Bra på att hålla många bollar i luften
  • Effektiv tidshantering
  • Kunskap om kontorssystem
  • Redovisning

Layout och design 

Det här är första chansen du får att visa upp din förmåga att förenkla livet för din nya chef!

Innan du ens börjar med innehållet i ditt cv kommer rekryteraren eller personalchefen att uppskatta en överskådlig sidlayout och attraktiva designelement. En smidig, strömlinjeformad och proper sida är skonsam för ögonen. Den ger arbetsgivaren förtroende, visar att du bryr dig om de olika nyanserna i jobbet som virtuell assistent.

Anpassa texttäta avsnitt genom att öka det vita utrymmet. Se till att dina marginaler är tillräckligt breda och att rad- och styckesavståndet är tillräckligt. Valet av teckensnitt, formatering och grafiska inslag bör också främja läsbarheten.

Anpassningsbart exempel på cv - fullständig text

Anpassningsbart exempel på cv - fullständig text

Personlig sammanfattning

Erfaren och pålitlig virtuell assistent som erbjuder administrativt stöd på distans för privatpersoner och företag. Utför alla upptänkbara uppgifter som en chefsassistent vanligtvis skulle hantera, som att schemalägga möten, ringa telefonsamtal, ordna resor eller organisera e-postmeddelanden. Kan även hålla reda på ekonomin, hantera en budget, göra inköp och spåra utgifter.


Arbetslivserfarenhet

Online assistent på Frilans, hemifrån, Eslöv 
September 2020 - November 2023 

  • Utför alla sorters administrativs arbete, exempelvis schemalägga möten, boka resor och organisera kalendrar.
  • Skriver och organiserar e-postmeddelanden och svarar i telefoner via en anslutningslinje.
  • Hanterar budgetar, gör inköp och spårar utgifter.
  • Utgör den första kontaktpunkten för kunder som söker hjälp. Löser problem och ger handledning.
  • Hjälper till att organisera uppgifter utanför arbetet, såsom att boka semester, organisera en kalender och köpa presenter till vänner och familj.
  • Skriver och hanterar inlägg på sociala medier.

 

Assistent på serviceenheten på Malmö universitet, Malmö 
Augusti 2013 - Augusti 2020  

  • Löpande administration.
  • Kontakt med internationell personal och internationella studenter som söker bostad och/eller information.
  • Kontakter med personal inom universitetet gällande bostadsuthyrning och aktiviteter.
  • Praktiskt arbete i våra bostäder och genomförande av aktiviteter för internationella studenter och personal.
  • Arbete i bokningssystem för uthyrning av bostäder.
  • Kontakter med fastighetsägare, fastighetsskötare och leverantörer av olika tjänster för felanmälningar, beställningar, leveranser etc..
  • Hantering av informationsmaterial och nycklar.


Färdigheter

  • Agil projektledning
  • Serviceinriktad
  • Stresstålig
  • Bra på att hålla många bollar i luften
  • Effektiv tidshantering
  • Kunskap om kontorssystem
  • Redovisning


Utbildning

Kandidatexamen i Medieteknik, mediamanagement, 180 hp, Malmö universitet 
Augusti 2010 - Juni 2013

Sammanfattning och tips åt en virtuell assistent:

  • Efterfrågan på virtuella assistenter har ökat i takt med att vi arbetar mer hemifrån och på distans. Det innebär nya spännande jobbmöjligheter. Ett välskrivet cv är det bästa sättet att skilja dig från mängden i talangpoolen.
  • Skriv en ny version av ditt cv för varje jobbansökan. Se till att den tar hänsyn till arbetsgivarens specifika behov och förväntningar.
  • Förklaringen till varför just du bör anställas, som du ger rekryteraren i din personliga sammanfattning, bör förstärkas av din arbetslivserfarenhet och dina färdigheter.
  • Genom att använda en färdig cv-mall, utvecklad av experter och testad i praktiken, kan du enkelt skapa ett visuellt imponerande dokument som inbjuder till läsning.
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv