En marknadschef, även kallad Marketing Manager eller Marketing Director, har det övergripande ansvaret för marknadsföringen inom ett företag och följer upp och analyserar aktiviteter som har genomförts. En marknadschef bör vara skicklig på att hantera både operativa och strategiska frågor samt mer kreativa uppgifter. Arbetet omfattar även planering och övervakning av marknadsföringsbudgeten och kampanjer baserat på företagsmål. De ansvarar även för att hantera långsiktiga marknadsstrategier för företaget. En idealisk kandidat är en duktig projektledare med utmärkt kommunikationsförmåga, som kan leda och motivera sitt team.
Ett vinnande cv för en marknadschef bör betona utmärkt multitasking- och kommunikationsförmåga. Genom att använda en av våra cv-mallar (som testats i praktiken) och genom att följa dessa praktiska tips om hur du skapar et cv, kommer du få det jobb du drömmer om.
I det här avsnittet ska du fokusera på dina största prestationer och bästa egenskaper. Kom ihåg att använda så många kraftfulla handlingsverb och branschspecifika uppgifter som möjligt. En marknadschef måste vara skicklig på att planera och utföra projekt. Fokusera på de förmågor och kvalifikationer som gör dig till en perfekt kandidat för denna viktiga tjänst.
Erfaren och energisk marknadschef med över sju års erfarenhet. Ansvarig för intern och extern kommunikation. Kompetent, konstruktiv och mångsidig. Vet det mesta om hur man når ut till potentiella kunder. Hanterar operativa och strategiska frågor gällande kundsegmentering och analys av marknadsutveckling samt mer kreativa uppgifter som att sammanställa och leda kampanjer, mässor och evenemang.
Lista alla tjänster som är relevanta för en marknadschef. Kom ihåg att använda kraftfulla verb och nämn jobbspecifika prestationer som visar att du är en utmärkt kandidat.
Lista dina viktigaste utbildningar, kurser och certifieringar här. Om du har en högre examen än kandidatexamen behöver du inte ta med din gymnasieutbildning. Se exempel nedan.
Ett enastående cv för en marknadschef, som detta exempel, måste omfatta precis de imponerande färdigheter som en arbetsgivare vill se hos en kandidat. En rekryterare som letar efter en marknadschef är ute efter en kunnig och detaljorienterad individ, som är skicklig på olika marknadsföringsstrategier och kan leda projekt från idé till genomförande. Se till att du tar med jobbspecifika färdigheter.
Att jobba som marknadschef innebär att du är ansvarig för den interna och externa kommunikationen. En marknadschef utvecklar, implementerar och genomför marknadsstrategier för att behålla befintliga kunder och locka nya. Alla strategier som genomförs av marknadschefen ska överensstämma med företagets övergripande mål. Marknadschefer ansvarar för att öka medvetenheten om företaget och dess visioner och mål, och skapar marknadsföringskampanjer i detta syfte. Andra uppgifter som en marknadschef har är exempelvis ansvaret och koordinationen kring olika undersökningar som görs för att analysera marknadens behov och att se till att företagets marknadsplan efterföljs. En idealisk kandidat har en akademisk examen i marknadsföring, företagsekonomi eller liknande.