För att komma igång med ditt marknadsförings-cv måste du veta vilka avsnitt som ska ingå. Ditt cv ska innehålla:
En lyckad marknadsföringskampanj börjar med att studera målgruppen, ta reda på så mycket som möjligt om kunden man inriktar sig på. Detsamma gäller ditt cv. Lär känna företaget du söker till. Lär dig allt du kan om dess anställda, filosofi, produkter och tjänster. Ta reda på så mycket som möjligt om personalchefen och din blivande arbetsgivare. Rikta sedan in din kampanj och kom ihåg att det är DU som är varumärket här.
Använd ett konsekvent skrivsätt, ton och stil genom hela ditt cv och personliga brev. Följ dessa riktlinjer för att få ut det mesta av ditt marknadsförings-cv:
Som vanligt måste du också ta hänsyn till ATS. När de automatiska programmen skannar ditt cv letar de efter information i specifika avsnitt. Håll dig till det beprövade formatet: omvänd kronologisk följd. Det är det system som ATS är programmerat att följa.
Det omvända kronologiska formatet fokuserar på avsnittet om arbetslivserfarenhet där du listar din relevanta erfarenhet från den senaste tjänsten och tidigare positioner (arbeta bakåt cirka 10 år). Det här formatet passar bäst för marknadsförare eftersom avancemang kan komma genom färdigheter man lärt sig på olika tjänster/arbetsplatser.
Du är en kreativ tänkare som vet hur du ska skapa intresse för din produkt. Den inledande sammanfattningen i ditt cv bör inte vara något problem för dig, eftersom du här kan uttrycka dig fritt för att presentera din image.
Var tydlig med ditt budskap. Vilken kreativ ”marknadsföringskampanj” vill du lyfta fram här? Vilka färdigheter kommer att göra att du sticker ut? Du har 3-4 meningar på dig för att förklara för personalchefen varför just du är rätt kandidat för jobbet, så se till att dina exempel fokuserar på företagets behov.
Ta dig tid att fundera över hur du skulle beskriva dig själv och lägg sedan till starka adjektiv i din profil. Målet med det här avsnittet är att komplettera resten av ditt cv och ge platschefen lite spännande smakprov. Saker som du kan dra nytta av under anställningsintervjun.
Erfaren marknadsföringsspecialist som är skicklig på att övervaka traditionella och nya mediestrategier utformade för att hjälpa företag att nå sina mål inom leadgenerering, varumärkesmedvetenhet och användarengagemang. Stark känsla för när och hur kampanjer ska sjösättas. Mitt mål och min drivkraft är att få rätt produkt eller tjänst till kunden på rätt plats vid rätt tidpunkt.
Exempel på arbetslivserfarenhet: karta över karriären
När du ska beskriva din arbetslivserfarenhet i cv:t ska du använda dig av omvänd kronologisk ordning. Sammanfatta din senaste tjänst och banta ner dina tidigare jobb. Det är för att rekryterare är mest intresserade av vad du har gjort den senaste tiden.
Utveckla varje punkt som om du försöker sälja en produkt. (Det är ju det du gör!) Börja med ett starkt handlingsverb, följt av detaljuppgifter, siffror och statistik som gör din prestation ännu mer imponerande och trovärdig.
Skrev ny marknadsföringskampanj som ökade antalet leads.
Kom ihåg att anpassa texten till det specifika jobbet. Fokusera på de färdigheter som din potentiella arbetsgivare söker. Om du kan bevisa att du redan gör jobbet som de söker personal till, desto bättre.
Marknadsföringschef på Utanför boxen AB, Linköping
Juni 2018 — November 2022
Digital marknadsförare på Sun Game, Linköping
Oktober 2014 — Maj 2017
Som marknadsförare vet du att det är viktigt att fånga målgruppens uppmärksamhet direkt. Om det inte görs på några sekunder går de vidare till nästa annons. Det är därför färdighetsavsnittet i ditt marknadsförings-cv är så viktigt. Många rekryterare kommer börja med en titt på det här avsnittet för att snabbt se vilka färdigheter du har. Om din lista gör dem besvikna, kommer de gå vidare till nästa cv.
Det här avsnittet är det enklaste att anpassa till ATS, så när du uppdaterar ditt cv inför varje ny ansökning, är det troligen här du vill börja för att styra ditt budskap. Se till att de färdigheter du listar matchar de andra avsnitten. På så sätt skapar du en enhetlig bild av dina förmågor.
Utbildningsavsnittet i ditt marknadsförings-cv är en lista med dina (akademiska) examina. De flesta chefstjänster inom marknadsföring utgår ifrån att du har en kandidatexamen. Om du har en magisterexamen eller högre behöver du inte ta med din gymnasieutbildning.
Du kanske har lärt dig många av dina färdigheter på plats på jobbet, men om du har vidareutbildat dig eller gått andra relevanta kurser som förbättrar din kandidatur, lista dem också.
Kandidatprogram i företagsekonomi, Linköpings universitet, Linköping
Augusti 2013 — Juni 2016
Ekonomiprogrammet, Klara teoretiska gymnasium, Linköping
Augusti 2011 — Juni 2014
En attraktiv rubrik som passar företaget och tjänsten är ett viktigt element som kan få ditt cv att sticka ut från mängden. Du kan till och med använda olika layout för olika företag. Att använda en färdig cv-mall kan förenkla processen och ge dig mer tid att koncentrera dig på innehållet.