Låt oss vara ärliga: ingen är perfekt, men det är ändå precis det du ska försöka utstråla när du skriver ett cv som innehållsskribent. Om ditt cv ska ha någon chans att sticka ut i ansökningsprocessen räcker det inte med perfektion i form av felfri språkanvändning, en flytande text och inga stav- eller tryckfel.
Som ett virtuellt scenprov, som visar upp och berättar om din skrivförmåga, kan ditt cv som innehållsskribent öppna eller stänga dörrar till drömjobbet snabbare än för kandidater inom andra yrkesbranscher. Förväntningarna på hög wow-faktor gör att det inte är ovanligt att känna prestationsångest när det nu är DU SJÄLV som är ämnet för den här skrivuppgiften.
Låt oss hjälpa dig att uttrycka dig själv och imponera på arbetsgivare med ett cv som passar perfekt. Att vara en erfaren eller motiverad innehållsskribent är en fördel när du ska visa upp dina kunskaper, talanger och bedrifter på ett bra sätt. Allt annat du behöver för att starta upp din jobbjakt finns på cvkungen.se: allt från omfattande råd till över 350 cv-exempel och skrivassistans. Den här guiden tar dig steg för steg genom proceduren att sammanställa det hela. Det här kommer vi att ta upp:
Det är inget fel på titeln innehållsskribent, men den är inte heller särskilt exakt när det gäller att skilja dig från andra författaryrken. Det fanns en tid när "skribent" täckte allt. Skriftligt material i vilken form som helst utgjorde "innehåll", men det fanns inget som hette "innehållsskribent" i sig.
Inte mycket har förblivit oförändrat i vår värld sedan internet dök upp i början av 1990-talet, och det gäller även karriärmöjligheter. Då föddes jobbet “innehållsskribent” inom en kategori som ständigt behöver utvidgas.
Enligt de flesta definitioner idag handlar innehållsskrivande, eller “content writing”, om yrkespersoner som skapar textmaterial för användning online. Ofta i enlighet med arbetsgivarens stilguider och krav på innehåll. Texterna är till för att upplysa, övertyga, engagera eller interagera med läsare på ett tydligt, handlingsbart sätt. Strategisk och analytisk förmåga är avgörande när det gäller att vägleda “content” till specifika målgrupper och uppfylla väldefinierade mål.
Jobb som innehållsskribent finns i stort sett inom alla branscher, ofta marknadsföring eller teknisk information. Innehållsskribenter kan producera alla slags digitalt innehåll för arbetsgivare eller frilansande kunder: artiklar, bloggar, sociala medieinlägg, webbsidor, SEO-innehåll, reklam och försäljningstexter, e-nyhetsbrev och e-böcker, företagskommunikation, pressmeddelanden, rapporter, e-handelssajter med mera.
För många tjänster som innehållsskribent krävs att du har djup kunskap om internet i allmänhet och om sökmotoroptimering i synnerhet. Vanligtvis är man del av ett innehållsteam som omfattar marknadsföringsproffs, projektledare och chefsassistenter.
Även om det finns likheter med andra författar-/skribenttitlar, som copywriter, reklamskribent eller teknisk skribent, förväntas innehållsskribenterna oftast vara mer mångsidiga när det gäller att täcka ett brett utbud av ämnen. De mest research-intensiva jobben kräver innehållsskribenter som är mångkunniga och kan täcka specialiserade ämnen som kanske är helt okända när de tilldelas.
De flesta innehållsskribenter gör mycket mer än att bara skriva. Tänk t.ex. på Nick Kakolowski, vars upplysande artikel “What is a Content Writer?” tar läsare genom en typisk arbetsdag med innehållsmarknadsföringsbyrån Brafton.
För Kakolowski börjar all “content” med en strategi, där man utgår från information från, och samarbete med, kunden samt självständig research. Målet är alltid: berätta en historia som är engagerande för läsaren, värdefull för kunden och strategiskt utformad för att dra blickarna till sig på nätet.
Enligt quoracreative ligger tillväxten för innehållsskribenter på arbetsmarknaden inom intervallet 8 % till 10 % årligen fram till åtminstone 2025.
USA:s arbetsstatistikbyrå (U.S. Bureau of Labor Statistics) förutspår en generell minskning med 2 % från 2019 till 2029 för yrken som ingår i den allmänna kategorin "författare och skribenter". Förlusten av jobb inom tidnings-, bok-, tidskrifts- och katalogsektorn, samt nedskärningar inom nyhetsmedia, kommer att intensifiera konkurrensen om skrivyrken i allmänhet. Innehållsskribenternas färdigheter och erfarenheter på nätet kommer vara till nytta.
Allt grundar sig på en solid bas. För att komma igång med ditt cv som innehållsskribent ska du se till att följande avsnitt ingår:
Allt du har lärt dig och övat på under karriären för att bli en bra skribent kommer att tjäna dig väl när du ska till att skriva ett cv som som gör dig rättvisa. Det som gör dig speciellt bra på att skriva “handlingsbart” innehåll är nu ditt hemliga vapen.
Att övertyga potentiella arbetsgivare om att du har det som krävs för jobbet handlar om att “de vet det när de ser det”. Ditt cv är det viktigaste beviset. Det handlar om att leverera substans och stil i en och samma snygga förpackning.
Kom ihåg den gyllene regeln för en framgångsrika ansökan: varje cv ska skräddarsys för arbetsgivaren/den specifika tjänsten. Även för dig som innehållsskribent gäller det att anpassa ditt tonfall och din kommunikationsstil. Troligen vet du mer om content writing än personen som läser ditt cv, och det är där din kommunikationsförmåga kommer till nytta. Du är van vid att alltid skriva för en målgrupp och leverera innehåll som är engagerande, relevant, övertygande och framför allt meningsfullt. Svaren på dessa frågor styr din strategi: vem skriver jag åt, och varför?
Du är också medveten om att det krävs mer än vara bra på att stava för att vara en duktig skribent, och det är inte alltid texten flyter på av sig självt. Redigering är det verktyg som formar och finjusterar ditt skrivande för att göra texten tilltalande, ren, klar, koncis, effektiv och fokuserad. “Less is more” och det gäller inte minst när du skriver ett cv.
Att skapa ett cv leder till en slags paradox. Innehållet och ordvalet ska göra dig så märkvärdig att du fångar rekryterarens uppmärksamhet. Men visuellt sett bör ditt cv följa ett standardformat, både vad det gäller indelning och längd. Det har både praktiska och estetiska skäl.
I grunden består ett cv av en lista med information som är lätt att identifiera och läsa. Varje avsnitt måste sticka ut, men inte distrahera från något annat. Ditt namn och din kontaktinformation hör hemma i en slående rubrik eller i sidofältet. De andra standard-cv-avsnitten är sammanfattning (eller profil), arbetslivserfarenhet, utbildning och färdigheter.
Med några undantag bör alla dessa avsnitt rymmas på en A4-sida, med gott om vitt utrymme för att kompensera för tät svart text. Om du håller dig till ca 250 ord som mest, går det, som bifogade exemplet visar.
För övrigt finns det oändligt många variationer av cv-format och designprinciper. Ska man ha ett foto? Vad sägs om asymmetrisk layout med grafiska element som löper längs en av marginalerna? Sådana stilval är upp till dig. Det är som att klä sig inför ett viktigt möte. Det finns inget rätt eller fel, bara den stil och passform som passar just dig. Bläddra igenom våra cv-mallar som granskats och godkänts av experter. Vi erbjuder fyra designkategorier: enkla, kreativa, professionella och moderna mallar.
Även om du redan har ett utmärkt cv för en tjänst som innehållsskribent, måste du fortfarande optimera din användning av sökord när du tar itu med ATS-systemen. Det är relevant om du skickar in ditt cv online, eftersom ATS kommer att vara en sorts grindvakt mellan dig och äkta, mänskliga personalchefer.
Ansökningsspårningssystem (ATS) är en välsignelse eller en förbannelse, beroende på hur mycket du uppskattar vikten av att skräddarsy ditt cv till varje jobb du söker. Ett anpassningsbart cv-dokument som enkelt kan justeras för varje ny tjänst har tidigare varit en smart idé. Men numera är det en nödvändighet. Om det extra arbetet inte lönar sig direkt den här gången, kan övningen ändå förbättra dina chanser nästa gång.
För 50 år sedan förutsa science fiction-nördar att robotar skulle ersätta assisterna på personalavdelningen under 2000-talet. ATS är en sådan robot. Förr hade vi receptionister som brukade öppna och dela ut morgonposten och chefsassistenter som bläddrade igenom dussintals dokument för att sortera dem i "ja", "nej" eller "kanske"-högar på rekryteringschefens skrivbord. Dessa arbetsintensiva screeningprocesser för pappers-cv:n har gradvis fasats ut av modern online teknik.
Naturligtvis spelar mänskliga ögon och intellekt fortfarande en viktig roll, men otaliga cv:n för en given jobbannons når aldrig så långt. De flesta stora organisationer använder ATS-program som grindvakt för online-ansökningar. Algoritmer skannar varje cv efter sökord som överensstämmer med den annonserade jobbbeskrivningen och rankar dem gentemot alla andra. Endast de högst rankade cv:na passerar detta digitala filter för granskning av rekryteringspersonal. Resten hamnar i papperskorgen.
Att undvika detta öde är inte så svårt eller skrämmande som det verkar. Du kan inte göra fel om du granskar och går igenom de krav som listas i annonsen, och ju fler gånger du granskar ordalydelsen desto bättre. Införliva så många som möjligt av de substantiv, verb och attribut som finns i annonsen i ditt cv, men med ditt eget tontall och din egen kontext. Det måste låta naturligt och relevant i kombination med dina kvalifikationer. Och du måste vara ärlig. Om WordPress-expertis krävs i jobbannonsen, men din kunskap är rudimentär, kan ändå nämna detta så att algoritmen plockar upp sökordet "WordPress".
Hjälpmedel som ordmoln är snabba och roliga
Om du börjar bli trött i ögonen av att leta efter nyckelord efter ett par genomgångar av jobbannonstexten, kan ett ordmoln komma till undsättning. Besök en webbplats som wordclouds.com eller worditout.com, där du kan klistra in texten från jobbannonsen som du har fastnat för. Omedelbart visas en färgstark grafisk form, skapad av de ord som används mest. De största termerna i ordmolnet är de som ska vara med på ditt cv. Vem visste att det kunde vara så enkelt och roligt att ta reda på vilka cv-nyckelord som är en säker satsning för att överlista ATS?
För det mesta passar omvänd kronologisk ordning den här typen av cv:n. Denna indelning börjat med din mest aktuella erfarenheter och kvalifikationer. När du rör dig ner på sidan jobbar du bakåt i tiden. Rekryterare föredrar detta tillvägagångssätt eftersom det innebär att de snabbt kan se om du är lämplig.
Om du är ny inom området content writing kan du också fundera över andra alternativ. Till exempel framhäver det funktionella cv-formatet dina färdigheter snarare än din erfarenhet.
Att anpassa sig efter arbetsgivarens eller kundens ansikte, röst och personlighet är en självklarhet för många innehållsskribenter. I den personliga sammanfattningen - ibland kallad profil - visar du upp din yrkesmässiga och personliga sida. Essensen av dig. Den personliga sammanfattningen står vanligtvis direkt under rubriken och här har du chansen till en direkt, personlig koppling med personalchefen.
Eftersom ett cv består av begränsat utrymme, kräver det att du reducerar ordantalet i sammanfattningen, utan att sälja dig själv kort. Ditt eget omdöme och din instinkt avgör hur mycket du ska säga här och exakt hur du ska säga det, koncist men övertygande. Du har bara två eller tre meningar på dig att träffa rätt. Den goda nyheten: att utelämna "jag" i varje mening är helt okej. Tydligt, beskrivande och dynamiskt språk är din bästa vän. Använd aktiva, resultatfokuserade verb: "övertygade" istället för "visade" eller "spjutspetsade" istället för "ledde."
Den personliga sammanfattningen är ett sammandrag av information som finns på andra platser i ditt cv, men ska varken upprepa eller förminska höjdpunkterna från perspektivet "vad jag har gjort under min yrkeskarriär". "Vem jag är" måste också lyftas fram i din övertygande “hisspitch” för att det ska bli uppenbart att du är rätt kandidat, bortom färdigheter och bedrifter. Potentiella arbetsgivare bryr sig om de personliga egenskaper som gör dig bra på det du gör. Här får du ett exempel på hur du kan förmedla det i en enkel mening: "Klarade konsekvent alla tuffa deadlines samtidigt som jag levererade högkvalitativt content."
En perfekt sammanfattning är mer än en nyckelfras om din arbetsidentitet. Den svarar också på arbetsgivarens kärnfråga: "Varför ska jag anställa dig?" Om du är övertygad om att din personliga sammanfattning svarar effektivt på den frågan, fortsätt med nästa del av cv-skapandet. Du har klarat sammanfattningen. Nu är det dags att visa vad du går för.
Här är ett exempel på personlig sammanfattning:
Erfaren och engagerad innehållsskribent med stor erfarenhet inom läromedelsbranschen. Har en god förmåga att skapa förståelse genom text och bild samt känsla för pedagogik och didaktik och har läsarnas förståelse i fokus.
Att organisera avsnittet för arbetslivserfarenhet i ditt cv borde vara enkelt om du har mångårig erfarenhet av att skriva innehåll, inklusive din nuvarande tjänst. Det vanligaste formatet, dvs omvänd kronologiska ordning, fungerar då bra.
Kandidater som är nya på arbetsmarknaden, nyutexaminerade personer eller sökande som fortfarande studerar till exempel, kan kolla in de cv-format vi föreslår som alternativ till den omvänt kronologiska indelningen.
Omvänd kronologisk ordning betyder att du listar dina nuvarande/mest aktuella jobb först och ditt tidigaste jobb sist. Om det finns luckor i din arbetslivserfarenhet eller perioder då du har arbetat inom andra branscher, bör du alltid lista de relevanta jobben först (i omvänd kronologisk ordning).
Varje jobb börjar med arbetsgivarens namn, ort och den tidsperiod du arbetade där. Sedan kommer en punktlista med dina arbetsuppgifter och bedrifter. Var specifik och använd dynamiska handlingverb i preteritum eller presens: till exempel "skapade" istället för "var ansvarig för…" Ditt språk bör framhäva prestationer istället för ansvarsområden.
När det gäller bedrifter, fokusera på resultat och framgång när så är möjligt. Påverkades trafiken på hemsidan eller intäkterna? Inspirerades läsarna eller påverkades de av en uppmaning? Det är nyttigt för innehållsskribenter att kunna kvantifiera sina framgångar. Varje gång du kan styrka dina prestationer på jobbet blir ditt cv rikare.
Enligt monster.com behöver även erfarna författare/skribenter ofta hjälp med sina cv:n. Se här ett par relevanta exempel på hur du kan skriva avsnittet med arbetslivserfarenhet, med fokus på prestationer:
Generellt sett bör endast relevanta jobb inom content writing finnas med på ditt cv. Ett undantag kan vara relevant kunskap eller erfarenhet från en “icke-skrivande” tjänst där du riktar dig till en specifik arbetsgivare/nischad bransch. Om du exempelvis siktar på ett jobb som handlar om att skriva bloggar om trädgårdsämnen, ta med sommarjobbet du hade på en plantskola.
Elna Cain, online yrkesskribent och coach erbjuder användbara cv-råd som är inriktade på frilansande innehållsskribenter på elnacain.com.
Här är ett exempel på avsnitt om arbetslivserfarenhet åt en innehållsskribent:
Innehållsskribent på Lärande AB, Sundsvall
Februari 2021 - Nuvarande
Kommunikatör på Institutionen för matematik, Umeå Universitet, Umeå
Augusti 2018 - Februari 2021
Förutom den personliga sammanfattningen och avsnittet om arbetslivserfarenhet, är listan med färdigheter ett avsnitt som är viktigt och drar blickarna till sig. Den relativt enkla listan ger dig flexibilitet att anpassa ditt cv för varje specifikt jobb. Det är smart att använda nyckelord som framhäver dina mest relevanta kvalifikationer. Här kan du också accentuera starka sidor som kanske inte framgår i avsnitten om arbetslivserfarenhet eller utbildning.
Se till att du har en blandning av hårda och mjuka färdigheter som hjälper till att presentera dig som en utmärkt kandidat för jobbet och arbetsgivaren, inklusive företagskulturen.
Här är de nio bästa färdigheterna för innehållsskribenter enligt Indeed.com:
Hårda färdigheter handlar om din kompetens att uppfylla jobbkrav i mer praktisk bemärkelse. Innehållsskribenter kan vara mästare på research med strategisk finess. Hen kan finjustera sitt språk och tonfall efter målgruppen och önskat resultat. Tekniska färdigheter kan omfatta kunskap om programvara som webbanalys, ordbehandling, övervakning av sociala medier och hantering av innehåll.
Mjuka färdigheter är sådant som stödjer eller höjer dina prestationer. Det handlar om sociala färdigheter som gör dig till en utmärkt kommunikatör, att du kan arbeta effektivt med andra i team eller i en ledande tjänst. Om din komfortzon är att arbeta självständigt - på kontoret eller på distans hemifrån - kan vissa arbetsgivare lugnas av tanken på minimalt behov av handledning. Å andra sidan behöver de veta att du inte är en eremit. Så visa att du följer riktlinjer och uppskattar feedback. Du är van att samarbeta, koordinera och hålla kontakt med alla andra som är involverade i arbetsflödet.
Avsnittet om utbildning i innehållsskribentens cv är vanligtvis rakt på sak. Det är här du listar den utbildning du gått och den examen du tagit. Se till att nämna skolans eventuella specialinriktning eller andra specifika prestationer och/eller utmärkelser.
Övriga kurser, diplom och certifikat som är relevanta för din utbildning och professionella utveckling hör också hemma här, tillsammans med dina praktikplatser. Från interna kurser på plats, workshops och webbinarier som du har gått, på arbetsgivarens begäran eller på egen hand. Glöm inte presentera sådant som skiljer dig från mängden.
Detsamma gäller medlemskap i föreningar som breddar din horisont, utökar och bättrar på dina kunskaper och färdigheter. Skapa en koppling mellan utbildningsvägar och din förmåga att hålla jämna steg med den ständigt föränderliga digitala content-sektorn. Genom en yrkesförening kan ditt arbete ha fått erkännande av kollegor, du kanske har vunnit ett pris i någon tävling. Ta upp det i ditt cv.gfghf
Om det inte finns någon speciell anledning till motsatsen, ska endast relevant eftergymnasial utbildning visas i ditt cv. Eftersom en högskoleexamen generellt sett är ett minimikrav för en tjänst som innehållsskribent är det oviktigt var du gick på gymnasiet. Men om du saknar högskoleexamen eller annan relevant eftergymnasial utbildning är det värt att ta med din gymnasieexamen.
Återigen finns det undantag för innehållsskribenter inom områden där anställning och utbildning överlappar varandra. Den som söker ett content writing-jobb inom friskvårdsbranschen kan till exempel ha en idrottsmedicinsk examen eller en utbildning som personlig tränare. En examen i näringslära kan vara en tillgång för en nischad tjänst inom livsmedelsindustrin.
Överväg att vända på ordningen på dina avsnitt om arbetslivserfarenhet och utbildning i följande fall: du har liten eller ingen arbetslivserfarenhet som innehållsskribent, din utbildning är väldigt imponerande eller relevant för det jobb du söker, eller du är en frilansande content writer i början av din karriär (eller med en parallell karriär).
Kommunikatörsprogrammet med inriktning mot myndigheter och offentlig förvaltning, Umeå universitet, Umeå
Augusti 2016 - Juni 2018
Estetiska programmet, NTI-gymnasiet, Sundsvall
Augusti 2013 - Juni 2016
Som innehållsskribent behöver du inte påminnas om att layout och visuell presentation är superviktigt för ett proffsigt dokument. Du är van att se till att ditt arbete ser lika bra ut som det är lättläst, även om någon annan tar hand om formgivningen.
Det du har gemensamt med alla andra kandidater är att sträva efter en ren och lättläst cv-layout. Samma grundläggande regler gäller för marginaler, avstånd och balans mellan text och vit yta. Det är mycket troligt att du har kunskap och förmåga att designa ett stilfullt cv som gör rättvisa åt innehållet: iögonfallande men utan onödig prålighet, oklanderligt, balanserat och välorganiserat. Men om du inte har lust att spendera en massa tid och energi åt att skapa ett cv från grunden finns det enklare sätt:
Överväg att använda en av våra färdiga cv-mallar som testats i praktiken. De tråkigaste aspekterna av design och organiserande görs då åt dig. Du kommer säkert bli lika nöjd med slutresultatet, speciellt efter att ha lagt till lite egen kreativitet.
Nu är du framme vid det sista steget innan det är dags att trycka på "Skicka"-knappen: ladda ner och spara ditt cv som PDF. Då behålls formateringen. Den här filtypen ser till att dina dokument som visas på arbetsgivarens dator ser exakt likadana ut som de gör på din egen.
Men om du ansöker via ett ATS-system, se till att dubbelkolla vilken filtyp programmet föredrar och/eller accepterar. Att behålla formateringen är mycket viktigt för ditt cv, men vissa online-ansökningssystem accepterar endast Word-dokument. Ta det säkra före det osäkra.