Eftersom du antagligen inte kommer att överlämna ett fysiskt brev till din chef eller personalavdelning, måste du skicka det formella uppsägningsbrevet som bilaga till ett e-postmeddelande.
Det är helt okej att skriva ett kort e-postmeddelande och hänvisa till ditt uppsägningsbrev i bilagan, men en besviken och känslosam chef kanske inte känner för att klicka på det direkt. Istället fortsätter hen med något annat och glömmer bort att läsa det helt och hållet.
Vad är skillnaden mellan ett uppsägningsmejl och ett uppsägningsbrev?
När det gäller innehållet behöver e-postmeddelandet om uppsägning inte vara lika omfattande, men det bör ändå täcka det viktigaste. I den här bloggen förklarar vi vad det är.
E-postformat för uppsägning
Även om formatet på ett uppsägningsbrev är som ett följebrev med rubrik, kontaktuppgifter, hälsningsfras och avslutning, finns det tre viktiga stycken som är unika för varje uppsägning.
Första stycket: Uppsägningen formulerad i klartext. Datum för sista arbetsdag.
Andra stycket: Uttrycka din tacksamhet för din tid på företaget.
Tredje stycket: Övergången till det nya jobbet och erbjudande om hjälp.
Är två veckors uppsägningstid 14 eller 10 dagar?
Normalt är två veckors uppsägningstid 10 arbetsdagar från det att du lämnade in din uppsägning. Kolla upp ditt anställningsavtal och tänk på saker som eventuell semester du kan ta ut. Få ordning på dina prylar i förväg om det skulle hända att du får en så kallad ”gardening leave” (arbetsbefrielse) med omedelbar verkan.
Alla (officiella) dokument kräver att man formulerar sig väl, men ett noggrant genomtänkt avskedsmejl är extra viktigt. Det kommer att bidra till att de sista oroliga veckorna på jobbet blir lite mindre ansträngande. Här är några idéer för ett avskedsmejl som hjälper dig på vägen.
Uppge ditt namn och ordet uppsägning i ämnesraden. I ämnesraden i ett uppsägningsmejl bör det bara stå två saker: ditt namn och ordet ”uppsägning." Din chef kommer att skicka det vidare till andra och det måste vara lätt att hitta.
Ange datum för sista arbetsdag. Efter att du har dubbelkollat uppsägningstiden, se till att du är otvetydig när det gäller vilket datum du ska sluta. Det kan hända att du blir arbetsbefriad under uppsägningstiden. I allmänhet har arbetstagare en skyldighet att fortsätta arbeta under uppsägningstiden, men arbetsgivaren och arbetstagaren kan komma överens om att arbetstagaren inte behöver göra det, det vill säga att arbetstagaren blir befriad från arbete. På engelska kallas det ”gardening leave”.
Erbjud hjälp under din uppsägningstid. För att underlätta för företaget du tänker lämna är det bra att avisera uppsägningen och skicka uppsägningsbrevet i god tid, så att arbetsgivaren får tid på sig att hitta en fullvärdig ersättare. Din chefs första reaktion kommer ju vara att undra hur hen ska klara sig utan dig. Dämpa oron och säg att du kommer att göra allt för att säkerställa en så smidig övergång som möjligt. Till exempel erbjudande om hjälp med överlämning till efterträdare, kollega eller nyanställd efterträdare.
Sätt alla frågor på pränt Om du har några viktiga frågor som du behöver ställa om övergången är uppsägningsmejlet rätt plats att göra det. Många frågor kräver ett formellt svar, så spara dem inte till någon annan sekundär kommunikation. Var inte blyg – ta reda på det som är viktigt för dig.
Ange dina kontaktuppgifter. Försvinn inte ut i det blå. Rent praktiskt är det smart att ange din kontaktinformation i någon del av ditt uppsägningsmejl (normalt sett i slutet). Du vet aldrig vilka kollegor som kan behöva kontakta dig, så sprid dina uppgifter istället för att låta dem försvinna i något dunkelt personalsystem.
Varje e-postmeddelande om uppsägning kommer förstås att vara personligt, men om du vill hålla det enkelt bör följande mall funka. Lägg gärna till eventuella detaljer, men se i alla fall till att ha med följande punkter:
DITT NAMN - UPPSÄGNING
Postadress
Telefonnummer - E-postadress
Chefens namn
Chefens titel
Företagets namn
Adress
Ort
Postnummer
Dagens datum
Bästa [CHEFENS NAMN],
Jag vill härmed säga upp mig från min tjänst som [TITEL] på [FÖRETAGSNAMN] från och med den [DATUM FÖR SISTA ARBETSDAG].
Anledningen till min uppsägning är att jag fått möjlighet att [uppsägningsskäl].
Jag har trivts väldigt bra på [FÖRETAGETS NAMN] i [XX] år och jag vill tacka för den här tiden. Det har varit fantastiskt roligt att arbeta tillsammans med teamet och utvecklas inom [BRANSCH].
Jag hjälper gärna till med överlämningsprocessen och/eller utbildning av min efterträdare fram till och med min sista arbetsdag den [DATUM SISTA ARBETSDAG]. Tack så mycket för att du har gett mig möjligheten att arbeta på [FÖRETAGETS NAMN]. Jag önskar er alla fortsatt lycka till.
Jag bifogar mitt uppsägningsbrev som bilaga till detta mail.
Med vänliga hälsningar,
[DITT NAMN]