Ett kronologiskt cv är det vanligaste cv-formatet – och då oftast i omvänd kronologisk ordning. Det betyder att du börjar med ditt senaste jobb (eller utbildning) och jobbar bakåt i omvänd ordning. I den här artikeln förklarar vi hur man delar in ett kronologiskt cv, vilka avsnitt som ska ingå och vilken information du ska ta med, samt om formatet passar just dig.
Du har bestämt dig för att det är dags att skapa ett cv eller uppdatera det du redan har. Du har kollat upp de olika alternativen och kommit fram till att ett kronologiskt cv passar dig bäst. So far so good. Men vet du verkligen vad ett kronologiskt cv är och hur man skriver ett?
Kort sammanfattat kan man säga att ett kronologiskt cv är den vanligaste typen av cv. Det visar upp yrkeserfarenhet och utbildning i omvänd kronologisk ordning (börjar med den senaste tjänsten/utbildningen). Fokus ligger på arbetslivserfarenhet. Ett funktionellt cv däremot fokuserar på kompetenser och talanger. Du kan också kombinera dem, ett så kallat kombinerat cv. Läs mer om de olika formaten här: cv-format-forklaras.
Ett kronologiskt cv är det bästa formatet när din erfarenhet och kompetens överensstämmer väl med de krav som ställs i platsannonsen.
Det används ofta av personer som har stor erfarenhet och kunskaper om branschen, som kan visa upp att de har bidragit till tidigare arbetsgivares verksamhet och har haft en utvecklande karriär. Tyngdpunkten ligger på relevant yrkeserfarenhet.
Det finns flera fördelar med detta cv-format:
Men medaljen har två sidor. Det finns också vissa nackdelar med ett kronologiskt utformat cv:
Det bästa sättet att parera dessa nackdelar är att se till att du har ett snyggt och välstrukturerat cv.
Om du ser fler nackdelar än fördelar kan du överväga att använda ett av de andra vanliga cv-formaten; ett funktionellt eller kombinerat cv.
Ett kronologiskt cv har ett något stramt format och bör inte ändras för mycket. Om du gör det, kommer det att se konstigt ut eller bli svårläst. Det här ska ingå:
Namn och kontaktuppgifter – Börja med ditt namn och dina kontaktuppgifter. Det är viktigt att de står högst upp på sidan och i tillräckligt stort typsnitt för att synas ordentligt. Uppgifterna ska innefatta:
Titel - Nästa punkt är tjänstetiteln. Detta bör vara samma titel som på den tjänst du söker. På så sätt vet rekryteraren exakt vilken tjänst du är intresserad av.
Personlig sammanfattning - Inled cv:t med en sammanfattning (2 – 3 meningar) av dina kompetenser, din yrkeserfarenhet och utbildning (som relaterar till jobbet du söker.) Texten får gärna ha en personlig touch som gör rekryteraren nyfiken på dig som person.
Färdigheter - Efter sammanfattningen kan du lista de färdigheter som är relevanta för jobbet. Dessa presenteras vanligen i punktform. Ta med både ”hårda” färdigheter som har med jobbet att göra samt ”mjuka” färdigheter.
Arbetslivserfarenhet - Avsnittet innehåller detaljer om de jobb du haft de senaste tio åren. Även om du har mer erfarenhet än så, är det allt du behöver ta med. Specificera tjänsterna i omvänd kronologisk ordning.
När du listar dina tidigare anställningar, ta med:
Sedan ger du en sammanfattning på 1 – 2 meningar av dina ansvarsområden och viktiga bedrifter
Utbildning - Nästa steg är att beskriva din formella (och eventuellt informella) utbildning. Börja med din senaste eller mest avancerade examen och arbeta bakåt i tiden. Om det är relativt länge sedan du tog din formella examen, kan du också börja med fortbildning, specifika certifikat eller kurser du gått för att förbättra dina kompetenser.
När du redogör för din utbildning listar du:
När du har avslutat utbildningsavsnittet är du i princip färdig. Du kan dock överväga att ta med ytterligare information. Gör det bara om det bidrar till att förklara varför du är kvalificerad för den tjänst du söker. Allt du tar med i ditt cv bör matcha kraven för det specifika jobbet.
Exempel på extra uppgifter:
Du kan själv bestämma hur du delar in uppgifterna, men stilen bör överensstämma med de andra avsnitten i ditt cv.