Skriva ett kronologiskt cv

Ett kronologiskt cv är det vanligaste cv-formatet. I den här artikeln får du reda på om det är bäst alternativ för just dig och hur du delar in din text. Med rätt avsnitt och information presentera du dig på bästa möjliga sätt, vilket ökar chansen att få drömjobbet.
Karl Kahler
Content Writer & Editor
Uppdaterat 23 september 2024

Ett kronologiskt cv är det vanligaste cv-formatet – och då oftast i omvänd kronologisk ordning. Det betyder att du börjar med ditt senaste jobb (eller utbildning) och jobbar bakåt i omvänd ordning. I den här artikeln förklarar vi hur man delar in ett kronologiskt cv, vilka avsnitt som ska ingå och vilken information du ska ta med, samt om formatet passar just dig. 

Passar det kronologiska cv-formatet dig?

Du har bestämt dig för att det är dags att skapa ett cv eller uppdatera det du redan har. Du har kollat upp de olika alternativen och kommit fram till att ett kronologiskt cv passar dig bäst. So far so good. Men vet du verkligen vad ett kronologiskt cv är och hur man skriver ett?

Kort sammanfattat kan man säga att ett kronologiskt cv är den vanligaste typen av cv. Det visar upp yrkeserfarenhet och utbildning i omvänd kronologisk ordning (börjar med den senaste tjänsten/utbildningen). Fokus ligger på arbetslivserfarenhet. Ett funktionellt cv däremot fokuserar på kompetenser och talanger. Du kan också kombinera dem, ett så kallat kombinerat cv. Läs mer om de olika formaten här: cv-format-forklaras.

Varför använda ett kronologiskt cv-format?

Ett kronologiskt cv är det bästa formatet när din erfarenhet och kompetens överensstämmer väl med de krav som ställs i platsannonsen.

Det används ofta av personer som har stor erfarenhet och kunskaper om branschen, som kan visa upp att de har bidragit till tidigare arbetsgivares verksamhet och har haft en utvecklande karriär. Tyngdpunkten ligger på relevant yrkeserfarenhet.

Det finns flera fördelar med detta cv-format:

  • Formatet är väl känt bland rekryterare, så det är lätt för dem att läsa och förstå.
  • Det är lätt att skriva - det finns många cv-exempel och cv-mallar tillgängliga på nätet.
  • Det visar upp vad du har uppnått hos tidigare arbetsgivare, vilket kan vara precis det som den potentiella arbetsgivaren söker.
  • Det berättar om din karriärutveckling, med växande erfarenhet, ansvar och prestationer.

Men medaljen har två sidor. Det finns också vissa nackdelar med ett kronologiskt utformat cv:

  • Det är svårt att urskilja dig från mängden eftersom majoriteten använder detta format. Det är det vanligaste formatet, dvs inte särkskit iögonenfallande.
  • Det kan avslöja luckor i din anställningshistorik. Luckorna kan vara legitima, men svåra att förklara i ett cv.
  • Det kanske visar på ”hopp mellan jobb”, vilket gör att arbetsgivaren kan bli tveksam.

Det bästa sättet att parera dessa nackdelar är att se till att du har ett snyggt och välstrukturerat cv.

Om du ser fler nackdelar än fördelar kan du överväga att använda ett av de andra vanliga cv-formaten; ett funktionellt eller kombinerat cv.

Vad ett kronologiskt cv ska innehålla

Ett kronologiskt cv har ett något stramt format och bör inte ändras för mycket. Om du gör det, kommer det att se konstigt ut eller bli svårläst. Det här ska ingå:

  • Namn och kontaktuppgifter (e-post, telefonnummer och eventuellt ort, men aldrig adress).
  • Titel - Matcha titeln på tjänsten du söker.
  • Personlig sammanfattning (profiltext).
  • Färdigheter – både hårda och mjuka färdigheter.
  • Arbetslivserfarenhet – arbetsgivare, titel, datum, sammanfattning av vad du bidragit med, förteckning över uppgifter och ansvarsområden.
  • Utbildning – formell utbildning samt branschrelaterade kurser, certifikat m.m.
  • Valfria avsnitt – t.ex. medlemskap i branschföreningar eller volontärarbete.
Liknande artikel
Cv-format
Det finns tre vanliga cv-format att välja mellan: kronologiskt, funktionellt och kombinerat. Här förklarar vi vilket som passar just dig.

Avsnitt i ett kronologiskt cv

Namn och kontaktuppgifter – Börja med ditt namn och dina kontaktuppgifter. Det är viktigt att de står högst upp på sidan och i tillräckligt stort typsnitt för att synas ordentligt. Uppgifterna ska innefatta:

  • För- och efternamn
  • Mobilnummer
  • E-postadress
  • URL LinkedIn-profil

Titel - Nästa punkt är tjänstetiteln. Detta bör vara samma titel som på den tjänst du söker. På så sätt vet rekryteraren exakt vilken tjänst du är intresserad av.

Personlig sammanfattning - Inled cv:t med en sammanfattning (2 – 3 meningar) av dina kompetenser, din yrkeserfarenhet och utbildning (som relaterar till jobbet du söker.) Texten får gärna ha en personlig touch som gör rekryteraren nyfiken på dig som person.

Färdigheter - Efter sammanfattningen kan du lista de färdigheter som är relevanta för jobbet. Dessa presenteras vanligen i punktform. Ta med både ”hårda” färdigheter som har med jobbet att göra samt ”mjuka” färdigheter. 

Arbetslivserfarenhet - Avsnittet innehåller detaljer om de jobb du haft de senaste tio åren. Även om du har mer erfarenhet än så, är det allt du behöver ta med. Specificera tjänsterna i omvänd kronologisk ordning. 

När du listar dina tidigare anställningar, ta med:

  • Titel
  • Arbetsgivare - Ort - Anställningsdatum

Sedan ger du en sammanfattning på 1 – 2 meningar av dina ansvarsområden och viktiga bedrifter 

Utbildning - Nästa steg är att beskriva din formella (och eventuellt informella) utbildning. Börja med din senaste eller mest avancerade examen och arbeta bakåt i tiden. Om det är relativt länge sedan du tog din formella examen, kan du också börja med fortbildning, specifika certifikat eller kurser du gått för att förbättra dina kompetenser.

När du redogör för din utbildning listar du:

  • Uppnådd examen (t.ex. akademisk eller annan eftergymnasial examen) och eventuella kompletterande utbildningar.
  • Skolan eller institutionens namn.
Liknande artikel
Utbildning
Läs mer om bästa praxis för att lista utbildning i ditt cv, plus tips för speciella fall.

Valfria avsnitt

När du har avslutat utbildningsavsnittet är du i princip färdig. Du kan dock överväga att ta med ytterligare information. Gör det bara om det bidrar till att förklara varför du är kvalificerad för den tjänst du söker. Allt du tar med i ditt cv bör matcha kraven för det specifika jobbet. 

Exempel på extra uppgifter:

  • Certifikat, utmärkelser eller goda vitsord.
  • Branschföreningar eller organisationer som du är medlem i och som är relevanta för jobbet.
  • Volontärarbete.
  • Patent eller publikationer.
  • Främmande språk som du talar flytande.
  • Övriga aktiviteter som medlemskap i klubbar, idrottslag m.m.

Du kan själv bestämma hur du delar in uppgifterna, men stilen bör överensstämma med de andra avsnitten i ditt cv. 

Gör så här
  • En profiltext med en personlig touch.
  • Praktikplatser och volontärarbete.
  • Certifikat, licenser, diplom, goda vitsord.
Gör inte så här
  • Personlig information - t.ex. ålder, kön, ras eller familjeförhållanden.
  • Intressen och hobbyer som inte är relevanta.

Tips för ditt kronologiska cv

  • Ett kronologiskt cv passar bäst för dig med stor erfarenhet inom ett yrke eller bransch.
  • Fokusera på din arbetslivserfarenhet.
  • Lista all relevant utbildning, det kan även vara fortbildning eller specifika kurser.
  • Ta med båda hårda och mjuka färdigheter.
  • Följ en formell indelning med tydliga avsnitt. Använd gärna en cv-mall.
  • Tänk på att du skriver för rekryteraren när du skapar ditt cv. Allt du tar upp i ditt cv bör uppfylla kraven för det jobb du söker.
Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv