Att presentera sig är som inledningsscenen i en film eller de inledande minuterna i en match – publiken gör en snabb bedömning av vad som komma skall. Hur du presenterar dig styr inledningen till alla sorters samtal (och är speciellt viktigt när du söker jobb).
Malcolm Gladwells bok "Blink" handlar om den här sortens psykologi; snabbt tänkande och snabba bedömningar. Kraftfulla presentationer leder till produktiva samtal. Det har visat sig att det omedvetna agerar i samma ögonblick som vi träffar nya människor, och det tar en stund innan det medvetna (rationella) sinnet har tillräckligt med information för att hinna ikapp. Ju mer relevant information som vi kan mata våra samtalspartners rationella sinnen med i presentationen, desto snabbare kommer båda hjärnhalvorna överens om ett giltigt första intryck.
Du har antagligen bara en kort stund eller ett par korta rader på dig att presentera dig. Samtidigt har du förstås massor att berätta, så dessa första minuter är avgörande för att styra samtalet i rätt riktning.
Här är ett par saker som du bör tänka på när du ska presentera dig själv på ett effektivt sätt och få igång ett produktivt samtal:
Om du inte träffar rätt med presentationen kan åhörarna börja undra varför de är där. Se till att de inte tvivlar på att du är en person som är värd att prata med. Planera inledningen i förväg och fängsla dem med ett ”fönster in i din värld”.
Berätta inte något som redan står skrivet i fetstil (eller högst upp) i ditt cv. Mottagaren känner redan till din titel, så berätta istället vad du kan bidra med. Var saklig och se till att du drar uppmärksamheten till dig.
Precis som ditt cv ska vara så unikt som möjligt, bör du försöka strö lite magiskt stoft över allt du säger i presentationen. Försök att sticka ut på ett sätt som får lyssnaren att se fram emot att veta mer om dig.
Att vara minnesvärd kanske inte verkar så viktigt i början av att samtal, men om du har specifika uppgifter som du vill dela, bör du nämna dem i din inledande salva. ”Det här är jag, och det här tycker jag är viktigt”.
Innehållet i din presentation är viktigt, så var lyhörd för publiken. Om du är på en intervju, försök att bedöma företagskulturen och anpassa ditt språk och dina berättelser därefter. Att börja med en (oavsiktlig) förolämpning är ingen bra idé.
När du har berättat vem du är och varför du är där, bör sista delen av presentationen bestå av en "det är det här vi borde diskutera"-teaser. Lyssnaren kanske återgår till sina stickrepliker från inledningen och samtalet kommer förhoppningsvis att flyta på.
Varje intervju är en stressfylld situation där en tankeväckande och informativ presentation kan tjäna både till att lugna nerverna och sätta tonen. En anställningsintervju börjar vanligtvis med ett öppet "berätta om dig själv":
Rekryterare: ”Så, berätta om dig själv” (p.s. de vet vad du heter!)
Kandidat: ”Hej. Jag är en erfaren bilmekaniker besatt av veteranbilar och jag har förmågan att förlänga livet på de mest tilltygade sällsynta modeller. Jag är speciellt intresserad av sportbilar och har startat en av Sveriges största föreningar för klassiska sportbilar. Jag har fixat till över 3 000 problemfall under min karriär – jag har varit under huven på alla kända märken. Har en kundkrets som gör branschen avundsjuk.”
En presentation per e-post kan vara lite längre än en talad presentation eftersom mottagaren förväntar sig att läsa längre än hen skulle ha lyssnat. Om du vill att läsaren också ska öppna ditt cv och personliga brev, ge hen en övertygande anledning att göra det.
Bästa Maria Jansson,
Jag är varumärkeschefen som hjälpte till att stjäla 25 % av din marknadsandel för produkt X. Nu har min tidigare arbetsgivare valt en annan strategisk riktning, så jag känner att det är dags för nya utmaningar.
Mina initiativ ledde till en vinsttillväxt på 80 miljoner kronor (22 % på årsbasis) och två av mina produktkampanjer vann otaliga branschpriser. Jag vet att du är på väg att genomföra en kreativ uppdatering av ditt företag och känner att jag är rätt person att driva på denna förändring och hjälpa dig att återknyta kontakten med dina kunder.
De flesta presentationer inför en rekryterare kommer att ske via telefon. De kommer att vilja ha en en kortfattad version av varför just du är lämplig för tjänsten, så börja med att ställa ett par frågor för lite kontext. I din presentation måste du förmedla entusiasm, annars kanske lyssnaren tror att du inte är tillräckligt intresserad.
God morgon, jag heter Stina Larsson. Jag är intresserad av tjänsten som butikschef som ligger ute på din webbplats. De senaste sju åren har jag varit chef för en liten närbutikskedja i centrala Malmö. Jag har varit med och öppnat tre nya butiker och har ansvarat för att rekrytera personal till renoveringen och till butiken. Jag tror att tjänsten som du erbjuder skulle passa mig perfekt. Jag skickar gärna mitt cv om du är intresserad.
Key takeaways