Kommunikationsfärdigheter: hur visar man upp dem i sitt cv?

Hur du beskriver dina kommunikationsfärdigheter i ditt cv kommer att visa framtida arbetsgivare hur du uppnår dina mål med hjälp av omgivningen. Våra exempel hjälper dig att förmedla ditt budskap.
Paul Drury
Content writer / HR Specialist
Uppdaterat 30 maj 2024

Hur effektivt vi kommunicerar med omgivningen avgör hur väl vi kan påverka.

I en värld där våra sinnen bombarderas från alla håll, är det långt ifrån lätt att få fram sitt budskap på det sätt som vi tänkt oss. Förmågan att kunna kommunicera effektivt är därför en viktig del av varje ansökningsprocess, men det finns också vissa subtila saker som kan vara bra att känna till.

Olika situationer kräver olika tillvägagångssätt. När du funderar på att anställa någon, är det viktigt att skanna deras cv på jakt efter den typ av kommunikationsförmåga som fungerar bäst i ditt företag (och bransch).

Så hur visar man bäst upp sin personliga blandning av kommunikationsfärdigheter i ett cv? Vi kommer att utforska:

  • Vad är kommunikationsfärdigheter?
  • Fyra huvudtyper av kommunikationsfärdigheter
  • Nio kommunikationsfärdigheter för ditt cv
  • Var i cv:t du ska visa upp dessa färdigheter

När folk förstår vad du har att säga, blir det lite enklare att uppnå dina mål. Om de inte gör det, kommer du att behöva kämpa.

Vad är kommunikationsfärdigheter?

Idéer driver vår värld framåt, men att förmedla idéerna på bästa möjliga sätt är en av de mest värdefulla färdigheter som vi kan utveckla (och ständigt förbättra).

Kommunikationsfärdigheter hjälper oss att förklara koncept, backa upp argument, förhandla, översätta tekniska detaljer, ge feedback, lyssna uppmärksamt och presentera idéer (bland en myriad av andra fördelar).

Idéer överförs mellan två personer eller inom en grupp, fram och tillbaka, tills önskat resultat har uppnåtts. Kommunikationen blir levande när deltagarna är skickliga på att driva den mot bästa möjliga slutsats.

Arbetsgivare förväntar sig att läsa ett cv som antyder sådana färdigheter, men eftersom kommunikation är ett så brett ämne är det viktigt att ta reda på vilka färdigheter som kommer att krävas för det specifika jobbet.

För det första måste vi skilja mellan fyra huvudtyper av effektiva kommunikationsfärdigheter.

Pajdiagram som visar varför mjuka färdigheter är mer hållbara och vida viktiga.

Fyra huvudtyper av kommunikationsfärdigheter

Här är en lista med kommunikationsfärdigheter uppdelade i fyra kategorier:

1. Verbal kommunikationsförmåga är det talade ordet. Men det betyder inte alltid ett vanligt, enkelt samtal. Videosamtal, konferenspresentationer och möten kräver också att man kan formulera sina idéer kortfattat och säkert.

Om du lägger till ytterligare en komplexitetsnivå kommer tonen och hur du varierar dina ord att påverka hur de tas emot. Ditt cv bör innehålla dessa subtila skillnader.

2. Icke-verbal kommunikationsförmåga är utan tvekan viktigare än det du säger, eftersom ditt kroppsspråk och ansiktsuttryck påverkar allt.

Fantastiska kommunikatörer har en noggrant inställd radar för sådana mikrobeteenden och ditt cv bör visa att du är en mästare på att både förmedla och fånga upp subtila ledtrådar.

3. Skriftlig kommunikationsförmåga håller på att gå förlorad i denna moderna tid med online möten, mobilmeddelanden och emojier, men fortfarande gäller: ”det som inte är nedskrivet, finns inte." Om du ska skriva, lämna inte något utrymme för tolkningar eftersom du förmodligen inte kommer att vara på plats för att förklara dig när texten läses. Skriftlig kommunikationsförmåga är särskilt viktig för bloggare.

Att ge bevis på din skriftliga kommunikationsförmåga är inte svårt i en jobbansökan. Ditt cv är ett utmärkt exempel på din förmåga att använda språk för att övertyga och imponera.

4. Visuell kommunikationsförmåga En bild säger mer än tusen ord. I en snabbrörlig värld där det är svårt att behålla folks uppmärksamhet och tekniken gör det möjligt att skapa fascinerande grafik och fantastiska presentationer, blir förmågan att kommunicera idéer visuellt önskvärd i många jobb, bland annat inom marknadsföring.

För vissa tjänster är det vanligt att bifoga en portfölj till cv:t. Att dela en länk till ens sociala medier är också ett sätt att ge en framtida arbetsgivare en uppfattning om ens visuella kommunikationsstil.

Tio kommunikationsfärdigheter för ditt cv

Här är några exempel på kommunikationsfärdigheter för ditt cv som kan måla upp en bra bild av hur du går tillväga när du jobbar. 10 bra kommunikationsfärdigheter. Vilka av dessa kan du briljera med?

Reflektera

Förmågan att ta en paus, reflektera över det som har sagts och först därefter svara på lämpligt sätt är jätteviktigt för att utveckla ett produktivt samtal. Det handlar om mer än att kunna lyssna, det är förmågan att bygga vidare på kommunikationen.

Kort och koncist

Ingen vill lyssna i flera minuter när man kunde ha fått besked på fem sekunder.

Ett kort och koncist meddelande är lättast att hålla i minnet, så hur frestande det än kan vara att tjata vidare om dina affärskritiska idéer, är tiden du spenderar på att prata inte detsamma som effektiv kommunikation Tänk efter innan du talar och håll ditt budskap kortfattat.

Lyssna

Förmågan att lyssna aktivt handlar om viljan att förstå, snarare än att bara höra ett budskap. Att vara en bra lyssnare innebär att ge samtalspartnern möjlighet att avsluta sitt budskap innan du svarar.

Feedback

Att ge och ta emot feedback är kärnan i produktiv kommunikation. Om vi inte vet vad andra tycker om det vi säger, är det omöjligt att anpassa vår tankeprocess.

Open-Mindedness

Om vi alla tänkte på samma sätt, skulle livet vara väldigt tråkigt (och antagligen skulle människosläktet dö ut). Att stå öppen för det faktum att andras idéer kan skilja sig från ens egna är nyckeln till att hitta kreativa lösningar i en kommunikationsprocess.

Empati

Det räcker inte med att säga till någon att du förstår deras perspektiv. Sann empati uppstår när dina handlingar visar att deras perspektiv har påverkat dig. Alltför många människor säger: "Jag förstår” och sen inget mer.

Ärlighet

Att kommunicera med äkthet och lägga korten på bordet kräver en hel del självförtroende. Det finns alltid folk som gillar att skjuta ner idéer för att främja sin egen agenda. Men om inte kommunikationen är öppen och ärlig kan vägen till förståelse bli krokig och besvärlig.

Förhandla

Kommunikation på arbetsplatsen har ofta inslag av ett kommersiellt ”ge och ta”, så förmågan att förhandla och påverka är avgörande för att du och ditt team ska få det ni behöver.

Balans

Balans är en viktig egenskap för bra kommunikation. Åsikter delas, man kommer överens om resultat och fördelningen mellan att tala och lyssna är jämn. När båda parter upplever att kommunikationen är i jämvikt, kommer slutresultatet att kännas rättvist.

Påverka

Det är en sak att förmedla det budskap man vill vidarebefordra, men det är en helt annan sak att få någon att agera efter det. Att ha förmågan att påverka kommer in i bilden efter samtalet. Men den förmågan är inte mindre viktig eftersom den hjälper till att konsolidera de åtgärder samtalsparterna hoppades på.

Gillade du detta innehåll? Besök vår sida med CV-exempel och skapa den bästa CV:n för dig.

Bygg ditt cv på 15 minuter
Använd professionella och beprövade cv-mallar som följer de exakta "cv-regler" som alla arbetsgivare är ute efter.
Skapa mitt cv